Cât costă un website?

Scurt manual pentru antreprenori, web designeri și toți cei interesați de modalitatea corectă de dezvoltare a unui website, în materie de cost și etapizare.

Scris de Dalibor Vasiljevic

Ilustrație realizată de Estera Nicula

Nu puțin. În companiile de web development cât de cât serioase, este deja celebră situația în care clientul potențial vine cu un comentariu de genul „De ce costă atât de mult un website? La firma cutare costă cu mult mai puțin.”

Da, e adevărat. Un website poate avea un cost începând cu câteva sute de euro și poate ajunge până la zeci de mii. Dar așa cum se spune în țara mea natală, Serbia, „câți bani, atâta muzică” – e clar că pentru bani puțini, clienții n-ar trebui să se aștepte la minuni. Și totuși, aproape că întotdeuna e așa.

Faptul că pagina web costă mai puțin (decât altundeva) nu înseamnă că așteptările sunt mai mici. Care este costul real al unui website, care din punct de vedere calitativ și tehnologic este modern și complet? Adevărul e că website-urile nu sunt ieftine și nu trebuie să fie ieftine. De ce? Să facem o analiză scurtă.

În cel mai bun caz, un website template e doar similar cu nevoile companiei, dar ordinea informațiilor, ceea ce se comunică și cui se comunică – sunt adaptate unui design prestabilit fiind un compromis.

Întotdeauna am susținut ideea că business-urile nu trebuie să folosească un model de website predefinit (un template) achiziționat pe bani puțini, dar care nu se potrivește brand-ului. În această situație, brandul e obligat să se muleze ca stil pe acel tip de site. Problema cu acest gen de abordare este că un template nu urmărește neaparat modelul de business al companiei, adică nu este croit pentru un business specific.

În cel mai bun caz, e similar cu nevoile companiei, dar ordinea informațiilor, ceea ce se comunică și cui se comunică – sunt doar adaptate unui design prestabilit, nu sunt croite pentru necesitățile specifice ale companiei. Acesta e un compromis, iar compromisul nu produce rezultate. E doar exprimarea atitudinii „lasă că e bine și așa”, iar această mentalitate nu permite evoluția.

Cât poate să fie de complicat?

Să vedem cum este structurată dezvoltarea unui website normal, specifică unui business. În mod normal, există nouă etape distincte, dar ele pot varia, uneori fiind mai multe, altădată mai puține. Exemplul nostru e un website pentru o companie de servicii, cu următoarea structură:

  • Acasă
  • Companie
    • Despre noi
    • Echipă
    • Cariere
  • Servicii
    • Serviciu 1
    • Serviciu 2
    • Serviciu 3
  • Studii de caz
    • Studii de caz 1
    • Studii de caz 2
    • Studii de caz 3
  • Presă și articole
  • Contact

Genul acesta de structură este ceva ce putem numi un website simplu, adică o prezentare de bază a unei companii care vinde, de exemplu, servicii de consultanță.

Cele 9 etape

Așa cum spuneam, există în mod normal 9 etape ce trebuie parcurse și abordate cu seriozitate maximă – deoarece sunt interdependente. Sărim peste una și ne putem trezi că trebuie să repetăm o etapă.

1) Structurarea informațiilor și cercetare tematică

Împreună cu wireframing-ul, etapa de structurare a informației e probabil cea mai importantă parte în procesul de dezvoltare a unei pagini web. În primul rând, în această etapă definim „ce comunicăm”, „cui comunicăm” și „care e rolul paginii web”, astfel încât să o construim țintit.

Dacă scopul este informarea, vom pune mai multe informații utile pe homepage și vom încerca să conducem utilizatorul către secțiuni care sunt interesante pentru el. În schimb, dacă un website este orientat spre vânzare, acesta se va concentra mai mult pe produse, acțiuni și avantaje pe care magazinul online îl are.

De asemenea, cercetarea tematică ne ajută să realizăm care sunt punctele tari și punctele slabe pe care le au celelalte site-uri, din același domeniul (sau similar). Vom încerca să înţelegem care sunt acele puncte folositoare pentru utilizatorul nostru (să-i zicem Nelu), vom învăța din ele și vom încerca să nu repetăm greșelile pe care alții le-au făcut.

Durata: Până în două zile (300-420 eur)

2) Wireframing / arhitectura informației / UI / UX

A doua etapă ca importanță, wireframing și arhitectura UI/UX, va defini dacă pagina web va fi sau nu folositoare pentru utilizatori. Pornind de la premisa că întotdeauna vom avea cel puțin două tipuri de vizitatori și anume cei care știu unde au ajuns și cunosc brandul, și cei care vin pentru prima dată pe website. Prin urmare, modul în care organizăm informația pe homepage și pe celelalte pagini trebuie să fie util atât primului grup de vizitatori, cât și celuilalt.

Totodată, wireframing-ul e recomandat și pentru înțelegerea modului în care diferite blocuri de informații vor funcționa – atât din punct de vedere al interface designer-ului, cât și din punct de vedere al așteptărilor clientului – deoarece riscăm ca, după ce livrăm designul, clientul să ne spună „Ah, dar nu așa mi-am imaginat pagina web”.

Durata: Până la două zile (300-420 eur)

3) Design Photoshop / Illustrator / Sketch

Odată ce avem structura, am făcut research-ul, clientul a confirmat wireframe-ul, iar noi înțelegem cum va funcționa pagina web, e momentul în care vom începe să facem design. Având în vedere că în 2016 este aproape de neimaginat că un website nu va fi accesat de pe dispozitive mobile, vom crea interfața atât pentru desktop, cât și pentru tablete și telefoane smart. Deci atenție, vorbim de 3 seturi de design, fiecare fiind optimizată pentru spațiul disponibil pe platforma respectivă. Cu cât spațiul disponibil e mai mic, cu atât ne vom concentra mai mult pe importanța informației pe care o comunicăm – dar asta tot înseamnă practic design-ul pentru 3 site-uri distincte.

Durata: 4 până la 6 zile (960-1440 eur)

4) Frontend development / responsive / user experience design

Odată ce designul este aprobat, vom trece la etapa de codare HTML/CSS/Javascript. Punctele importante în această etapă sunt:

  • compatibilitatea cu browserele (vorbim aici de browsere moderne, IE6 este istorie de mult)
  • varianta HTML/CSS trebuie să fie cât mai similară cu designul (ceea ce noi denumim „pixel-perfect coding”)
  • responsive pentru smartphone și iPad
  • testarea interacțiunii, a animațiilor și a sentimentului general de utilizare, scroll, viteză etc.

Durata: 5 zile (1200 eur)

5) Integrare WordPress

După ce HTML/CSS e prezentat și confirmat, la fel și variantele lui responsive, echipa poate începe integrarea WordPress. De asemenea, recomandăm planificarea modului în care va funcționa CMS împreună cu clientul, în cazul în care content management-ul va fi responsabilitatea clientului, după lansare.

De exemplu, un input field pentru o imagine poate să conțină și informații despre dimensiunea ei. De asemenea, această etapă include și o amplă testare, pentru a fi siguri de funcționalitatea CMS-ului.

Durata: 2 zile (480 eur)

6) Copywriting

Etapa de pregătire a conținutului în mod normal trebuie să fie realizată de către echipa de copywriteri în același timp cu punctul 4 – Codarea HTML, deoarece vom economisi timpul de dezvoltare. Cât timp pagina web este codată și integrată în WordPress, copywriterii pregătesc conținutul, colaborând cu clientul, în funcție de structura și cantitatea definită prin design, astfel încât cunoaștem cantitatea aproximativă a caracterelor pentru titluri, subtitluri și paragrafe.

Durata: 3 până la 5 zile (720-1200 eur)

7) Content deployment

Ultima etapă care în mod activ este dependentă de conținut, este responsabilitatea unei echipe alcătuite din copywriter, content deployer (persoana care introduce conținut) și interface designer – în modul acesta conținutul introdus va respecta designul si deadline-ul. Recomandăm verificarea conținutului de cel puțin 2 proof-readeri.

Această etapă este deseori subevaluată ca și importanță din două motive:

  • în anumite cazuri poate dura mai mult decât primele 6 etape împreună (dacă vorbim de pagini web complexe, în care, de exemplu, nu se poate automatiza introducerea produselor)
  • dacă introducerea conținutului devine responsabilitatea clientului, aproape în mod sigur pagina va ajunge să arate diametral diferit față de modul în care a fost gândită, deoarece clienții de obicei nu au know-how necesar pentru a introduce conținutul conform designului.

Durata: 3 zile (720 eur)

8) Testare / securizare

Probabil cea mai neglijată etapă pentru cele mai multe echipe și/sau agenții, care este vitală pentru calitatea și securitatea unui website. În primul rând, trebuie verificate cap-coadă designul, codul, funcționalitea CMS-ului, conținutul și denumirea paginilor (meta title). În ceea ce privește securitatea, recomandăm un plug-in gen AIO WP Security, care să securizeze cât de cât accesul neautorizat.

Durata: 2 zile (480 eur)

9) Publicarea

În sfârșit, după testare, suntem pregătiți pentru lansare. Deși în mod general se crede că această etapă presupune doar copierea fișierelor și a bazei de date, de cele mai multe ori trebuie să ne asigurăm că serverul funcționează bine, PHP este configurat conform parametrilor și că, odată ce este publicată, pagina web funcționează normal, cu o viteză de încărcare cât mai scurtă.

Durata: o zi (240 eur)

Dați-mi, vă rog, un kilogram de website”

Probabil că cel mai discutat subiect pe care îl am cu clienții mei este prețul serviciilor de consultanță / design sau dezvoltare web, comparativ cu alte agenții. Din păcate, pentru cei mai mulți clienți este destul de greu să evalueze ce primesc pentru banii pe care îl investesc într-un proiect.

Pagina web tot pagina web este – dar nu e la fel ca și atunci când vorbim despre kilogramele de mere.

Așa cum prețul unui kilogram de mere depinde de mai mulți factori (este organic, nu este stropit, sunt mature, este un soi mai deosebit), așa nici paginile web nu au același preț, ci depind de mai mulți factori – în special cei enumerați mai sus.

Sfatul meu pentru antreprenori este ca întotdeauna să întrebați de echipa care va lucra pe proiect. Realmente, dacă nu exista cel puțin 3 persoane (interface designer, developer și copywriter), nu acceptați proiectul, indiferent de preț. Dacă nu vedeți designul înainte de a începe să fie codat, nu acceptați proiectul.

„Am făcut o pagină web scumpă, de ce nu am rezultate?!”

Închei cu o precizare importantă, care ar trebui să fie punctul de pornire atunci când decizi să faci un website pentru compania ta: oricât de profesionist ar fi realizat sau oricât de mulți bani ai investi în proiect, acesta nu îți asigură succesul afacerii, dacă nu ții cont de multe alte aspecte: ce vindem, cui vindem și dacă consumatorii au nevoie de produsele/serviciile pe care le oferim online.

Pagina web are nevoie de o întreținere constantă. Este ca și când ai amenaja o grădină superbă, cu gazon și flori colorate, dar o lași la voia întâmplării și te aștepți să rămână impecabilă, neocupându-te de ea. Dar poți citi mai multe despre acest subiect aici, ca să înțelegi mai bine relația dintre client și agenție.